dinsdag 26 mei 2009

Beam me up scotty

Beam me up scotty 
"Beam me up, Scotty": de legendarische zin uit de tv-serie 'Star Trek', waarmee captain James T. Kirk de opdracht gaf om zich vanaf een vreemde planeet te laten 'opstralen' naar het ruimteschip. Leuk voor een science fiction serie zult u denken. De ontwikkelingen gaan echter snel en deze utopische wijze van het transporteren van mensen komt steeds dichterbij. Ook voor accountants biedt dit interessante mogelijkheden.

Van conference call naar holografisch vergaderen……

De meeste accountants hebben inmiddels de nodige ervaring met groepsvergaderingen via de telefoon.  Het nadeel  van deze wijze van vergaderen is dat je hierbij niet gelijktijdig beelden en documenten kunt (in)zien. Daarom zijn er steeds meer (accountants)organisaties die gebruik maken van digitale vergadertoepassingen via het internet*. Met deze toepassingen kun je efficiënt vergaderen, presentaties houden en gezamenlijk in documenten werken zonder dat je fysiek bij elkaar hoeft te zitten. Desgewenst kun je elkaar ook nog zien via de webcam of een speciale vergadercamera zoals Roundtable, waarmee je het gevoel krijgt dat je bij elkaar aan tafel zit.

roundtable

Een bijkomend voordeel van deze manier van vergaderen is dat je de vergadering in beeld en geluid kunt opnemen, zodat mensen die verhinderd zijn achteraf alsnog de vergadering tot zich kunnen nemen. Ik werk er inmiddels bijna 3 jaar mee en mijn ervaring is zeer positief.

Vandaag las ik een artikel op internet waarin werd aangegeven dat Microsoft een patent aanvraag heeft ingediend op holografisch vergaderen. Deze techniek staat nog in de kinderschoenen, maar de mogelijkheden zijn indrukwekkend. CNN heeft als eerste geëxperimenteerd met deze nieuwe techniek, zoals te zien is in het onderstaande filmpje.

En zo komt ‘Beam me up, Scotty’ toch dichter bij de werkelijkheid dan velen van ons ooit voor mogelijk hebben gehouden.

Toch een interessante gedachte na een dag waarin het extreme weer wederom voor een verkeerschaos in de ochtend zorgde.

* Voorbeelden van dergelijke diensten zijn Microsoft Office Live Meeting en WebEx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten