zaterdag 10 oktober 2009

Accountancy via Internet utopie of realiteit?

Bij het lezen van deze titel zullen velen van u denken, dat dit een achterhaalde vraag is. En gelijk heeft u.

Dit was echter de titel van mijn NIVRA-Nijenrode afstudeerscriptie in 1999. In het kader van die scriptie heb ik destijds onder andere een onderzoek gehouden onder 82 afstuderende accountancystudenten. Ik vroeg hen op welke gebieden er volgens hen mogelijkheden lagen voor internet(-gerelateerde) dienstverlening door de accountant. In onderstaande grafiek staan de antwoorden.

Enquette scriptie 1999

Tien jaar later sta ik aan de vooravond van de lancering van mijn nieuwste geesteskindje, een volledig online accountantskantoor (www.bdodirect.nl). Is ons vak er rijp voor? Is de markt er rijp voor? Ik denk van wel. Net zoals ik tien jaar geleden van mening was dat Internet een belangrijke rol zou gaan spelen in onze maatschappij en onze beroepsgroep.

5 opmerkingen:

  1. Hoi Alexander,
    Ik ben benieuwd hoe het volledig online accountantskantoor eruit ziet. Het is lastig om goed de toekomst te voorspellen. Destijds in 1999 dacht 39% van de mensen dat dit tot de mogelijkheden behoorde. Dat zullen er nu vast meer zijn.
    Succes en groeten,
    Eelke-Jan Jongsma accountancy.startpagina.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Alexander,

    Wat een vooruitziende blik had jij in 1999 ;-) Mooi om te zien dat wat jij toen voor mogelijk hield nu werkelijkheid wordt. Lijkt me een mooie mijlpaal in je innovatieve leven.
    Overigens ben ik van mening dat het beroep er over tien jaar nog weer heel anders uitziet. Adviseren zal voor een deel ook volledig op digitale wijze worden afgehandeld. Ik heb onlangs een lezing van professor Sjir Nijssen over kennismanagement gehad, en hij voorspelt een omwenteling in de manier waarop wij omgaan met kennismanagement. Momenteel schijnen Audi en IBM deze nieuwe techniek al toe te passen.

    Succes met de lancering en we spreken elkaar wel weer.

    Groeten,

    Jan wietsma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Alexander,

    succes met je online kantoor BDO direct neem ik aan. Ik herken het gevoel, meer dan 10 jaar geleden maakte ik wat schetsen over de accounting factory waar handmatig boekhouden tot het verleden behoorde. Toen keken mensen mij raar aan, ik ben van mening dat de wereld er nu rijp voor is. Dat is overigens wat anders dat accountants er rijp voor zijn. Maar zoals we eerder tegen elkaar zeiden niet te veel van aantrekken, doorgaan het is tijd voor innovatie.

    Fouk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Alexander,

    BDO direct zie ik als mooi stap vooruit voor BDO. BDO is sinds jouw komst aardig aan een innovatief imago aan het werken.
    Het is alweer 8 jaar geleden dat wij destijds het andersen online diensten concept via portal initiatief life lieten gaan. Het blijft moeilijk om het concept aan de markt uit te leggen. Enfin, daar zul je commercieel weinig last meer van ondervinden. Succes met BDO direct.

    BeantwoordenVerwijderen