vrijdag 22 juli 2011

Crowdfunding

 

Een van de nieuwe mogelijkheden die ontstaan door sociale netwerken zoals  Twitter, Facebook en LinkedIn is crowdfunding. Via crowdfunding kun je ‘de massa’ laten investeren in je bedrijf. Bijkomend voordeel is dat je die zelfde massa direct actief kunt betrekken bij je onderneming.

image

Hoe werkt crowdfunding?

Stel je hebt een goed idee voor een onderneming, product of dienst, maar je beschikt zelf niet over de middelen om het idee te realiseren en vermarkten. Wellicht kan crowdfunding dan een oplossing bieden. Via een van de crowdfunding platformen breng je jouw idee actief onder de aandacht van een grote groep van potentiele investeerders. Hierbij wordt uiteraard optimaal gebruik gemaakt van de sociale media. Zo probeer je een grote groep mensen, een relatief klein bedrag in je bedrijf te laten investeren, in ruil daarvoor krijgen ze rendement op de lening of een aandelenconstructie.

Zodra het benodigde geld is binnengehaald kun je het idee realiseren. Daarbij hou je uiteraard intensief contact met je ‘investeerders’. In deze groep zitten namelijk ongetwijfeld mensen die je met hun expertise verder kunnen helpen. Kortom bij crowdfunding draait het niet alleen om het geld maar zeker ook om de kennis en expertise van ‘the crowd’ die je tot je beschikking krijgt.

Wanneer is het interessant?

Bij crowdfunding bundelt een een grote groep van relatief kleine investeerders haar krachten. Naar verwachting zullen de meeste crowdfunding initiatieven investeringen van tussen de 20.000 en 200.000 euro betreffen. Daarmee vult crowdfunding het het ‘gat’ in de financieringsketen dat ligt tussen de vertrekkers van microkredieten, zoals bijvoorbeeld Qredits (tot maximaal 35.000 euro) en informal investors (vaak vanaf 150.000 euro).

Crowdfunding platformen

Wereldwijd zijn er al enkele honderden crowdfunding platformen actief. In Nederland is het fenomeen nog relatief nieuw. Een paar jaar geleden startte Sellaband als crowdfunding platform voor muziekinitiatieven. Inmiddels zijn er diverse platformen voor ondernemers beschikbaar: Symbid, CrowdAboutNow, Wekomenerwel en MKB Crowdfunding zijn sinds een paar maanden operationeel,  en Seeds (van ABN Amro) is in ontwikkeling.

Met belangstelling volg ik deze ontwikkeling, die ondernemers instaat stelt om op innovatieve wijze geld en een relevant netwerk van specialisten aan te trekken.

1 opmerking:

  1. Alexander,

    Crowdfunding is inderdaad in opkomst. Ik heb toevallig afgelopen week hier nog een post over geplaatst op Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2011/08/09/succesvolle-crowdfunding-campagnes-storytelling-urgentie-en-communicatie/

    Welke mogelijkheden zie je binnen de accountancy-sector en/of BDO? Of is dat niets voor jullie op dit moment?

    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen