donderdag 18 augustus 2011

Vakantieblog

Na een druk jaar vol met mooie projecten en uitdagingen was het tijd voor vakantie. Op vrijdagavond om elf uur reden wij met onze twee kinderen en een volgeladen Renault Espace richting Italië. De reis verliep voorspoedig, maar dat duurde niet lang…..

Omstreeks half vijf ‘s nachts klonk er een vreemd geluid uit het vooronder en besloten we de auto te manoeuvreren naar de vluchtstrook. Daar blies de motor haar laatste adem uit.

Na twee uur wachten, werden we afgesleept naar een Renault garage, waar we moesten wachten. Om negen uur kwam er een verkoper die ons meldde dat er op zaterdag geen monteurs werken. Diverse telefoontjes later kregen we bericht dat honderd kilometer verder een nieuwe Ford Galaxy als vervangende huurauto was geregeld. Na een enerverende taxirit, keerden we met deze Galaxy weer terug naar de garage om onze bagage over te laden.

Wissel dsl

Dat een Espace meer bagageruimte heeft dan een Galaxy weet ik inmiddels uit eigen ervaring. We moesten de bagage afdekhoes uit de Galaxy in de Espace achterlaten en waren we tot het plafond beladen, maar toen paste het precies. Vol goede moed vervolgden we onze reis….

Met ruim veertien uur vertraging kwamen wij aan in Italië. Het kenteken van de Galaxy, MOE-1106 vonden we op dat moment zeer toepasselijk.

MOE-1106

Eindelijk vakantie!….Dachten we….

Een dag na aankomst werd onze dochter ziek, waardoor wij de eerste dagen bij de caravan moesten blijven.

Op vrijdagavond om negen uur begonnen we vol goede moed aan de terugreis naar huis. Ongeveer één kilometer van de camping sloeg de motor af en stond er met grote rode letters in het dashboard te lezen: Motorstörung.

motorstoring

Vol ongeloof keken we elkaar aan, maar er bleek geen leven meer in te krijgen. De  Duitse verhuurmaatschappij meldde dat ze pas de volgende ochtend een monteur konden laten komen, opnieuw wachten dus.

De monteur constateerde dat de auto afgesleept moest worden naar een Ford garage, maar op zaterdag was daar geen monteur aanwezig. Opnieuw bellen en wachten…

Onze dochter kreeg in de loop van de ochtend hevige buikpijn, we besloten naar de  huisarts op de camping te gaan. Hij vermoedde een blindedarmontsteking en adviseerde ons om naar het ziekenhuis te gaan voor onderzoek. Op dat moment kregen we bericht dat er op het 150 kilometer verderop gelegen vliegveld van Venetië een vervangende Audi A6 voor ons klaarstond. Dus in de taxi maar weer! Tijdens een tussenstop vrouw en dochter bij de spoedeisende hulp van het ziekenhuis in Venetië afgezet en de Audi opgehaald.

De arts besloot dat onze dochter een nacht ter observatie moest blijven. Dus reed ik samen met onze zoon terug naar de camping. Midden in een onweersbui, waarbij we tot onze enkels in het water stonden, hebben we zoveel mogelijk bagage overgepakt uit de Galaxy in de A6. Die bleek echt niet te passen maar gelukkig boden campinggenoten aan om zoveel mogelijk overgebleven bagage voor ons mee te nemen naar Nederland. Wat niet paste lieten we achter, en zo reden we terug naar Venetië.

De volgende ochtend kregen we te horen dat onze dochter mee mocht reizen naar huis. Ze paste nog net naast de bagage.

Na circa 60 uur vrijwel onafgebroken in touw te zijn geweest, kwamen we zondagnacht rond drie uur eindelijk thuis. De volgende ochtend weer vroeg naar de Renault garage, om de afdekhoes van de Galaxy uit onze Espace te halen en deze samen met de A6 om te ruilen voor een tijdelijke VW passat van de leasemaatschappij.

Ik denk dat we volgend jaar de auto maar thuis laten……