In oktober 2009 vond de lancering plaats van een volledig nieuw bedieningsconcept in onze branche, BDO Direct. Aan de vooravond van de lancering stelde ik via deze weblog de vraag of ons vak en de markt er rijp voor zou zijn zouden zijn. Op basis van de ervaringen van de afgelopen periode en de gestage aanwas van klanten constateer ik dat dit inderdaad het geval is.
Bij het ontwikkelen van nieuwe business modellen ben je genoodzaakt om alle onderdelen van je bestaande processen kritisch onder de loep te nemen en, waar mogelijk, opnieuw te ontwerpen.
Een nieuw business model kan leiden tot nieuwe klanten en markten, maar ook tot het doorvoeren van wijzigingen in de bestaande business. Zo worden een aantal binnen BDO Direct ontwikkelde zaken inmiddels ook toegepast binnen onze reguliere accountantspraktijk.
Nieuwe business modellen vereisen creatief denken, over bijvoorbeeld de interactie met je klanten, de inzet van ICT en prijsmodellen. En soms leiden nieuwe business modellen weer tot nieuwe innovatie ideeën….daarover binnenkort meer hier.
Het is inderdaad mooi om te zien dat BDO het lef heeft gehad om nieuwe businessmodellen te introduceren in de accountantswereld.
BeantwoordenVerwijderenVoor een ieder die verder geïnspireerd wil worden raad ik bestudering van het boek BusinessModelGeneratie aan: http://cot.ag/9V66NK